poučevanje angleščine v vrtcu 1

Poučevanje angleščine v vrtcu: kateri pristop je najboljši

Učenje angleščine v vrtcu predstavlja edinstveno priložnost, da se otrokom angleščino približa v obdobju, ko jezik usvajajo spontano, z interakcijo in brez zavestnega učenja, ki ga uporabljamo pri odraslih. Otroci v vrtčevskem obdobju še niso obremenjeni z učenjem in niso pod pritiskom pridobivanja ocen. Poučevanje angleščine v vrtcu je za učitelja angleščine izziv, zagotoviti mora, da se otroci spoznavajo z angleščino na prijeten in sproščen način.

Potrpežljiv in pozitivno naravnan učitelj, ki bo z uporabo ustreznih pedagoških metod poskrbel za kakovostne in raznolike aktivnosti, bo pomembno vplival na to, da bo otrokov prvi stik z angleščino kot tujim jezikom pozitiven. Vsebina članka se nanaša na otroke stare med 3 in 6 let.

poucevanje anglescine v vrtcu

Struktura ure in načrtovanje aktivnosti 

Pri načrtovanju aktivnosti mora učitelj angleščine upoštevati več dejavnikov, ki so med seboj prepleteni. V obzir mora vzeti vsebino, čas trajanja aktivnosti, prostor, starost otroka in velikost skupine. 

Predšolskemu otroku je treba za lažje razumevanje pomagati s kontekstom. Vsebino učne ure naj učitelj angleščine načrtuje tako, da si otrok pri razumevanju novih izrazov lahko pomaga z že usvojenim znanjem. Aktivnosti in gradiva morajo biti primerni starosti, to pomeni, da morajo biti načrtovani tako, da jih otrok glede na trenutne zmožnosti lahko usvoji. 

Učitelj angleščine mora glede na velikost skupine prilagajati izbor metod dela. Zavedati se mora tudi dejstva, da imajo otroci v vrtcu manj pozornosti. Zato lahko učitelj angleščine učno uro načrtuje tako, da jo razdeli na uvodni, glavni in zaključni del. Vsak del je sestavljen iz ene ali več krajših aktivnosti, ki so lahko skupinske, v paru ali individualne. Med aktivnostmi imajo otroci lahko krajše odmore. Prednost skupinskih aktivnosti je, da otroci določene izraze v angleščini večkrat slišijo in si jih tako lažje zapomnijo. Nekateri otroci angleščino že bolje obvladajo in lahko pri skupinskih aktivnostih in aktivnostih v paru pomagajo ostalim. 

Prednosti manjših skupin in individualnega dela

Pri aktivnostih v manjših skupinah in v paru spodbujamo preproste dialoge med dvema ali več otroki. Na ta način vsakega otroka posebej spodbujamo k prevzemanju vloge aktivnega udeleženca. Tako se izogibamo aktivnostim, ki bi od otroka zahtevale, da zgolj pokaže na pravilen odgovor in ne uporabi govora.

Individualno delo učitelju angleščine omogoča, da spozna vsakega otroka posebej, spozna njegove močne in šibke točke, ugotavlja, kaj otroka zanima in motivira. Pri individualnem delu se učitelj angleščine lažje posveti vsakemu otroku posebej in prilagaja tempo poučevanja. Poleg tega si ob individualnem učenju otrok lažje pomaga z vidnimi in slušnimi informacijami. To pomeni, da se pri učenju izgovarjave določenih glasov osredotoča ne samo na sluh, ampak ima priložnost opazovati tudi učiteljev obraz in s tem gibanje artikulatorjev, ki jih učitelj uporablja za tvorjenje govora. 

Pri izvedbi aktivnosti lahko sodelujejo tudi vzgojitelji in drugi strokovni delavci v vrtcu. Če učitelj govori izključno v angleščini, vzgojitelji pomagajo, da otroci določena navodila lažje razumejo. Dobro je tudi, da učitelja angleščine seznanijo z morebitnimi posebnostmi in posebnimi potrebami posameznih otrok, pomagajo pa tudi pri vzdrževanju discipline in tako pripomorejo, da učitelj učno uro uspešno izvede.

2 1 7

Poučevanje angleščine v vrtcu: Učenje skozi igro

Metoda igre je vodilna metoda pri delu z otroki v vrtcu. Vrtčevski kurikulum vpeljuje igro na različne načine. Vzgojitelji s pomočjo igre pomagajo otroku spoznati in usvojiti osnovne elemente različnih področij. Če je igra usmerjena in pod ustreznim nadzorom pedagoga, ima velik pedagoški pomen za otroka. Tudi učitelj angleščine se pri delu z otroki v vrtcu lahko nasloni na metodo igre. Vsebine, ki jih učitelj angleščine načrtuje, naj torej realizira skozi igro. Vsebino in igre učitelj lahko dopolnjuje s slušnimi (pesmi, rime, kratke zgodbice, zvoki …) ali vizualnimi (slike, ilustracije, modeli, makete …) pripomočki, gibanjem (pantomima in ples) in dotikom (učila in igrače iz različnih materialov).

Učitelj angleščine s kombiniranjem različnih metod in pripomočkov zagotovi interaktivno učno uro. Najpomembnejše pri raznoliki in razgibani uporabi metod in pripomočkov je, da otroku pomaga, da določene pojme v angleščini lažje razume. Skozi igro je otrok do določene mere tudi samostojen, zato lahko sam pride do določenih spoznanj o jeziku in jih bolje usvoji preko igre, kot bi jih z učiteljevo razlago. Poleg tega učenje skozi igro pripomore, da se otrok zabava, to pa pozitivno vpliva na njegovo motivacijo ob učenju angleščine. Prijetno počutje ob učenju angleščine ima tudi dolgoročne učinke, otrok bo tudi v prihodnosti pozitivno pristopal k učenju angleščine, morda se bo v njem kasneje porodila želja za učenje drugih tujih jezikov. 

Povezovanje različnih področij z angleščino

Otrok v vrtcu s številnimi dejavnostmi spoznava temelje različnih področij in pridobiva znanje o svetu okoli sebe. S pomočjo usvojenih znanj otrok razvija kognicijo, motoriko, spoznava lastna čustva in izboljšuje veščine socializacije. Pridobiva elementarna znanja o jeziku, govoru, gibanju, družbi, naravi, matematiki in umetnosti. 

Aktivnosti in gradiva, ki jih učitelj angleščine pripravi, lahko poveže z zgoraj naštetimi področji. Vrtčevski otrok se lahko v angleščini seznani s pozdravi, barvami, števili, čustvi, živalmi, materiali, pridevniki. Osnovne glagole, navodila in ukaze lahko spoznava skozi gibanje. Naloga učitelja angleščine je, da vrtčevske otroke počasi poskuša pripraviti do tega, da naučeno besedišče in izraze razumejo in uporabijo v resničnem življenju za izražanje potreb, želja, počutja, namena, prepovedi.

4 3

Učenje angleščine v učilnici in izven učilnice 

Vrtec mora za otroka predstavljati varno okolje za spoznavanje in raziskovanje sveta okoli sebe. Učitelj angleščine naj uro načrtuje ob upoštevanju rutine, ki jo imajo otroci v vrtcu. Rutinsko učenje in poznano okolje učilnice v vrtcu lahko pomembno prispevata k dobremu počutju otroka ob učenju angleščine. Manjši, bolj umaknjen kotiček v prostoru, lahko učitelj nameni za individualne aktivnosti ali aktivnosti v paru. Tako so otroci umaknjeni od hrupa v učilnici in se pod vodstvom učitelja v miru posvetijo angleščini.

Učitelj angleščine lahko učno uro načrtuje tudi izven učilnice. Ne glede na to, ali je vrtec v urbanem okolju ali naravi, lahko učitelj angleščine značilnosti okolice izkoristi za poučevanje angleščine. Na sprehodu po mestu ali naravi otroci pod vodstvom učitelja spremljajo okolico in ob učiteljevi spodbudi v angleščini poimenujejo predmete okoli sebe. Učenje angleščine lahko poteka tudi na otroškem igrišču. Učitelj angleščine lahko v učno uro na otroškem igrišču vključi različna igrala, aktivnosti in igre, ki vsebujejo gibanje (npr. lovljenje, skrivanje in tek). Aktivnosti in igre na prostem lahko učitelj angleščine izkoristi za poučevanje osnovnih navodil, ukazov, vprašanj, glagolov in številk.

Aktivnosti zunaj učilnice predstavljajo tudi izvrstno priložnost, da otrok v drugem okolju in na drugačen način uporabi izraze, ki se jih je naučil v učilnici. Na ta način zagotovi učitelj angleščine raznoliko in razgibano podajanje snovi, otrok pa izraze spoznava v različnih kontekstih in jih tako lažje usvoji.

Vključevanje staršev v učenje

Posredna vključenost staršev v proces učenja angleščine prispeva k temu, da otrok pri učenju tujega jezika hitreje napreduje. Dobro je, da so starši seznanjeni s tem, kaj se otrok uči pri angleščini. Zato je pomembno, da so v stiku z učiteljem angleščine. Poleg tega naj otroka spodbujajo k temu, da doma z njimi deli naučeno v vrtcu. Otrok lahko naučeno doma ponavlja, starši pa lahko prispevajo k prijetnemu in zabavnemu ponavljanju. Otrokovo znanje naj pohvalijo, pozitivna spodbuda bo povečala otrokovo motivacijo in željo po učenju angleščine. 

Povsem normalno je, da otrok pri učenju tujega jezika dela napake. Vrtčevski otrok naj ob učenju angleščine doživlja uspeh, učitelj angleščine, strokovni delavci vrtca in starši naj se izogibajo, da otroka popravljajo, ko dela napake. Vrtčevski otrok ima veliko željo, da s komunikacijo spoznava svet okoli sebe. Popravljanje napak lahko zavira to željo in negativno vpliva na otrokovo motivacijo. Vrtčevski otrok za razliko od starejših otrok, najstnikov in odraslih še ni obremenjen s strahom pred napakami. Vendar lahko v njem popravljanje napak vzbudi strah.

Če se otrok boji delati napake, lahko pride do tega, da ne bo več poskušal govoriti v tujem jeziku, to pa bo negativno vplivalo učenje tujega jezika. Namesto tega naj učitelj angleščine zagotovi čim več priložnosti, da otrok sliši pravilen odgovor. Na ta način bo otrok sčasoma spoznal pravilen odgovor in bo sam popravil napako.

Otrok prvo besedo usvoji okoli prvega leta starosti. Vendar pred tem že razume posamezne segmente jezika. Podoben proces poteka pri učenju tujega jezika. Otrok že razume določene izraze v angleščini, še preden spregovori svojo prvo angleško besedo. To pomeni, da so otrokove sposobnosti razumevanja jezika boljše kot so njegove sposobnosti govora. Učitelj angleščine mora s tem dejstvom seznaniti tudi otrokove starše in okolico, predvsem v primeru, ko gre za starše z visokimi ambicijami, ki od vrtčevskega otroka morda pričakujejo preveč.

3 4

Pomen učenja angleščine v vrtcu za otroka

Učenje angleščine od zgodnjega otroštva lahko otroku pomaga postaviti temelje za nadaljnje učenje angleščine. Poleg tega, da se vrtčevski otrok spozna z osnovami angleščine in nekatere tudi usvoji, učenje angleščine v prijetnem, sproščenem in poznanem okolju omogoči, da je otrokov prvi stik s tujim jezikom pozitiven. Otrok bo tako tudi v osnovni šoli k učenju angleščine pristopal pozitivno in samozavestno, to pa bo zagotovo pripomoglo k temu, da bo pri učenju angleščine bolj uspešen.

Ne zamudi poučnih in zabavnih prispevkov na našem blogu!